Bar i Aalborg får kritik for opfordring til druk

16. maj 2024
Bar i Aalborg får kritik for opfordring til druk

Baren Hugos Garage i den aalborgensiske festgade Jomfru Ane Gade opfordrer i sin markedsføring til et umådeholdent indtag af alkohol, konkluderer Alkoholreklamenævnet, der også er kritisk overfor, at baren bruger DJ-artisten Emil Lange som afsender på et budskab om hård druk.

Hugos Garage i Jomfru Ane Gade har på Facebook benyttet et videoklip af DJ-artisten Emil Lange til at reklamere for en beer-pong-turnering. I klippet udtaler artisten:

Det er egentligt det. Og så skal jeg på hård druk i aften, fordi det er onsdag.

Alkoholreklamenævnet vurderer, at formuleringen hård druk udgør en direkte opfordring til et umådeholdent forbrug af alkohol, hvilket er strid med retningslinjerne for alkoholmarkedsføring.

Når man reklamerer for alkohol, skal man være særligt forsigtig, hvis man anvender kendte personer, ikke mindst såfremt markedsføringen virker påtrængende, provokerende eller på anden måde overtalende. Emil Lange med det borgerlige navn Emil Morrild Skou er en kendt DJ, artist og producer, og nævnet vurderer, at den konkrete udtalelse kan opfattes provokerende eller overtalende.

En positiv udtalelse om hård druk fra en kendt person udgør to klokkeklare brud på retningslinjerne. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af baren, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

I et svar til nævnet skriver Hugos Garage, at det konkrete opslag er slettet, samt at baren vil indskærpe over for dens ansatte, der laver opslag på de sociale medier, at være mere opmærksomme på både barens egne og Alkoholreklamenævnets retningslinjer. Dette tager nævnet til efterretning.