Forbruger
Danskerne skåler uden promiller: Hver fjerde husstand vælger alkoholfri øl
Et stigende antal danskere vælger at skåle med øl – uden alkohol. En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov afslører, at mere end hver fjerde danske husstand i 2024 købte alkoholfri øl. Det er en markant stigning i forhold til 2019, hvor færre end 10 procent gjorde det samme.
Tallene vidner om en markant forandring i danskernes drikkevaner. Salget af alkoholfri øl fra supermarkeder, kiosker og dagligvarebutikker er tredoblet over de seneste seks år. I 2019 blev der solgt lidt over to millioner liter – i 2024 nåede salget op på næsten 6,5 millioner liter.
Alle aldersgrupper hopper med på bølgen
Ifølge undersøgelsen er det ikke kun yngre danskere, der er hoppet med på den alkoholfri trend. I aldersgruppen op til 29 år er andelen, der køber alkoholfri øl, steget fra 4,7 procent i 2019 til 14,9 procent i 2024. Blandt de ældre forbrugere – i alderen 50 til 70+ år – er udviklingen endnu tydeligere: Her er andelen mere end fordoblet fra 12 procent til 32 procent.
Analytiker hos YouGov, Elin Scotford, peger på produktets velkendte karakter som en central forklaring på succesen:
“Jeg tror, en af forklaringerne på den hurtige stigning i salget af alkoholfri øl er, at det føles som en forholdsvis ukompliceret ændring for mange forbrugere. Det er ofte samme mærke, samme smag – bare uden alkohol. Man skal ikke tage stilling til noget helt nyt, som man skal med for eksempel køderstatninger,” siger hun.
Ikke en erstatning – endnu
Selvom salget af alkoholfri øl stiger, tyder intet på, at det fuldstændig overtager pladsen fra den alkoholholdige variant. Salget af almindelig øl er i samme periode kun faldet moderat – fra knap 225 millioner liter i 2019 til omkring 200 millioner liter i 2024.
Andelen af danskere, der køber øl, er samtidig stort set uændret. 99 procent af husstandene har købt øl i løbet af året – et tal, der har været stabilt de sidste seks år.
Bag tallene
Tallene stammer fra YouGovs husstandspanel, som består af 3.000 danske husstande, der løbende registrerer deres dagligvareindkøb. Det er vigtigt at bemærke, at undersøgelsen udelukkende dækker forbrug i hjemmet og ikke omfatter salg på barer og restauranter.
Fakta:
- I 2019 købte under 10 % af danske husstande alkoholfri øl
- I 2024 er tallet steget til over 25 %
- Salget af alkoholfri øl er steget fra 2 mio. liter til 6,5 mio. liter
- Salget af øl med alkohol er faldet fra 225 mio. til 200 mio. liter
- 99 % af danske husstande køber fortsat øl
Artiklen er baseret på tal og udtalelser fra analysevirksomheden YouGov. Tallene repræsenterer udelukkende hjemmekøb og siger ikke noget om forbruget ude i byen.
Kilde: YouGou