Biler og motor

Danskernes bilvalg: Små biler dominerer, mens SUV’er vinder på nyvognsmarkedet

Den danske bilpark bliver ældre og ældre. For ti år siden var mikrobilerne på toppen af salgsstatistikkerne, men i dag er det stadig de mindre og aldrende biler, der dominerer markedet.

I dag er det store elektriske biler, der sætter salgsrekorder på verdensplan. Men for bare et årti siden var det mikrobilerne, der var de mest eftertragtede på de danske bilsalgs-lister. Tiden har dog ændret sig, og nu trækker de små, benzindrevne biler bilparken op i en aldersrekord, som ikke er set i mere end 10 år.

Danskernes bilvalg: Små biler dominerer, mens SUV’er vinder på nyvognsmarkedet
Foto: Adobe
Af Rikke Lund 22. februar 2025

En aldrende bilpark

Når man kigger på danskernes biler, viser tal fra bilstatistik.dk, at antallet af biler med en alder på fem år eller mere har nået det højeste niveau i mere end et årti. I januar 2025 var der 2,1 millioner biler i denne gruppe, hvilket er en stigning på over 30 procent siden 2020. På den anden side er antallet af nyere biler, under fire år gamle, faldet markant. Hvor der i 2020 var 794.000 biler under fire år, er tallet i år nede på ca. 620.000.

Udviklingen hænger sandsynligvis sammen med, at nyvognssalget toppede i 2019, og aldrig er kommet helt op på niveauet fra de seneste 10 år, hvor mikrobilerne var særligt populære.

I 2024 har den danske bilpark nået den højeste gennemsnitsalder i 30 år, med 9,6 år på bilerne. Der er en markant tendens til, at nyere biler forlader markedet – sandsynligvis som følge af leasingaftaler og finansieringsformer.

Bilstatistik
Foto: Bilstatistik.dk / Via Ritzau
Trumps nye bil-told: Et skridt, der kan skabe global kædereaktion

Læs også: Trumps nye bil-told: Et skridt, der kan skabe global kædereaktion

Brugtmarkedet og elbiler påvirker alderen

Der er også andre faktorer, der spiller ind på udviklingen af bilparkens gennemsnitsalder. Ifølge Gitte Seeberg, direktør for AutoBranchen Danmark, har importen af brugte elbiler været stigende i de seneste år, hvilket er med til at hæve gennemsnitsalderen på bilerne. Mikrobiler har vist sig at være billige at vedligeholde og holder deres brugtpriser godt, hvilket får mange danskere til at beholde dem længere. Ifølge Seeberg venter mange på, at billigere elbiler i mindre størrelser vil komme på markedet – en udvikling, der er i gang.

SUV’ernes dominans blandt nye biler

Når man kigger på de nyere biler under fire år, er det mellemstore SUV’er, der fylder mest. Over 27 procent af de biler, der er under fire år gamle, er SUV’er. I kontrast er det de små biler, især i segmenterne mikro og lille, der fylder mest blandt de ældre biler, som er fem år eller ældre. Faktisk udgør disse små biler næsten halvdelen af bilerne i denne gruppe.

For ti år siden så billedet dog anderledes ud. Dengang var SUV’erne ikke så udbredte, og mikrobiler fyldte langt mere i den yngre del af bilparken.

Denne udvikling peger på, at danskerne er mere tilbageholdende med at skifte deres biler ud. Mikrobiler har fået et nyt liv på brugtmarkedet, og mange venter på, at de mindre elbiler bliver mere økonomisk tilgængelige. Bilbranchen står overfor en periode med skiftende forbrugerbehov og en aldrende bilpark, som kan få langvarige konsekvenser for både salg og brugtmarked.

CO2-besparelser ved bilreparationer: Brugte reservedele er løsningen

Læs også: CO2-besparelser ved bilreparationer: Brugte reservedele er løsningen

Lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng: Ny lovændring fjerner unødvendige krav

Læs også: Lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng: Ny lovændring fjerner unødvendige krav

Biler og motor

Se flere artikler