Forbruger

En digital genbrugssucces breder sig – Røde Kors Genbrugswebshop fylder to år

For to år siden tog Røde Kors Genbrug springet ud i det digitale landskab med en webshop, og det har vist sig at være en game changer for organisationens arbejde med genbrug. I dag handler kunderne ikke blot anderledes, de køber også mere og dyrere – og de kommer fra hele landet.

En digital genbrugssucces breder sig – Røde Kors Genbrugswebshop fylder to år
Genbrug hitter - også online, hvor kunderne gerne kører langt efter unikke fund, viser erfaringen fra Røde Kors' genbrugswebshop.
Af Dinny Eriksen 30. april 2025

Webshop åbner nye døre for genbrugsbutikker

Det, der før kunne være svært at afsætte i en lokal genbrugsbutik, flyver nu ud af lageret, når det bliver sat til salg online. Et rollespilskostume i Odense og et særligt forklæde i Esbjerg har fundet nye ejere i henholdsvis København og Hellerup – eksempler på den rækkevidde webshoppen har givet.

”Det er helt klart noget af det, der har gjort størst indtryk på de af vores butikker, som er kommet på webshoppen: at nogle af de mere unikke varer, de havde svært ved at sælge lokalt, nu kan finde en ny ejer fra hvor som helst i landet. De har simpelthen fået et nationalt udstillingsvindue for deres butik igennem webshoppen” – fortæller Tina Donnerborg, chef for Røde Kors Genbrug.

Ikke alle butikker er med – endnu

Selvom webshoppen i dag har koblet godt 20 af landets 260 Røde Kors-butikker på, er det færre end først forventet. Årsagen er især betænkelighed ved den digitale omstilling blandt nogle butikker. Men med øget digital støtte fra landskontoret og deling af succeshistorier, vinder interessen frem.

”Men fortællingen om de tydelige succeser har heldigvis spredt sig, og koblet med, at de enkelte butikker kan få øget digital assistance fra os her på landskontoret, betyder det, at der er flere og flere butikker, der viser interesse for at komme på”, siger Tina Donnerborg.

Nye kundetyper

Webshoppen tiltrækker en ny slags kunder – personer, der måske aldrig har sat fod i en genbrugsbutik, men som er vant til at handle online. Mange bliver positivt overraskede, når de afhenter deres køb og opdager butikkens øvrige udvalg.

Samtidig viser tallene, at onlinekunderne køber for betydeligt mere end de fysiske butikskunder. Gennemsnitsprisen pr. ordre er over tre gange højere, og den enkelte vares pris er fire gange så høj.

”Det sjove er, at når så de afhenter varen i butikken, så ser de jo, hvad der ellers er på hylderne, og det er der nogle, der bliver overraskede over. Det er en helt ny type kunder, som aldrig har sat deres ben i en genbrugsbutik før, men som pludselig ser mulighederne”, siger Tina Donnerborg.

Køber for flere penge online

På Røde Kors’ genbrugswebshop køber kunderne både mere og for flere penge end i de fysiske genbrugsbutikker.

Gennemsnitsprisen pr. samlet indkøb er mere end tre gange højere på webshoppen end i de fysiske butikker, og gennemsnitsprisen på den enkelte vare, som kunderne køber, er mere end fire gange så høj som prisen på de varer, kunderne køber i de fysiske Røde Kors-genbrugsbutikker.

”Det er en kundegruppe, som har en helt anden indstilling til genbrug. De vil gerne købe genbrug, og de vil gerne bruge penge på genbrug”, siger Tina Donnerborg.

Digitale frivillige og voksende potentiale

Webshoppen har også tiltrukket nye typer frivillige, som finder det digitale aspekt af genbrugsarbejdet interessant. Samtidig oplever de eksisterende frivillige en fornyet begejstring, når salget går op.

Røde Kors forventer, at antallet af butikker på webshoppen vil fordobles inden årets udgang og nå op på 40.

”Heldigvis er der også en masse frivillige kræfter i butikkerne, som både er nysgerrige på og engagerede i den nye digitale dimension af genbrugssalget, og når de så ovenikøbet kan mærke, at det virkelig batter noget i salget, så er det jo ekstra sjovt at blive en del af. Vi har også set, at muligheden for at arbejde digitalt som frivillig tiltrækker nye og lidt andre kræfter end vores dem, vi ellers kender som vores frivillige”, siger Tina Donnerborg.

Bidrag til hjælpearbejdet

Sidste år omsatte webshoppen alene for to millioner kroner. Det er en beskeden andel af den samlede genbrugsomsætning på over 300 millioner kroner – men potentialet er tydeligt. Som altid går overskuddet til Røde Kors’ nødhjælps- og socialarbejde både i Danmark og ude i verden.

– Det digitale salg er ikke bare en ny kanal – det er en ny måde at nå mennesker og hjælpe mennesker på, afslutter Tina Donnerborg.

Kunstig intelligens skal hjælpe dig til at vælge grønnere dagligvarer

Læs også: Kunstig intelligens skal hjælpe dig til at vælge grønnere dagligvarer

Den perfekte opskrift på 17. maj: Whisky, vin, svømning og valnødder

Læs også: Den perfekte opskrift på 17. maj: Whisky, vin, svømning og valnødder