Job
En fjerdedel af nyuddannede lærere i Nordjylland forlader folkeskolen inden for fem år
Der er store geografiske forskelle på, hvor mange nyuddannede lærere der forlader folkeskolen hurtigt efter deres første ansættelse, viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Værst står det til i Byen København, mens Østsjælland ligger i den anden ende af skalaen.
En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, baseret på data fra Danmarks Statistiks registre, viser en betydelig afgang af nyuddannede lærere fra folkeskolen i Nordjylland. Hele 27,5 procent af de nyuddannede lærere, der fik job i en folkeskole i Nordjylland umiddelbart efter endt uddannelse i 2018, var ikke længere ansat i en folkeskole fem år efter.
Denne andel placerer Nordjylland blandt de landsdele med den højeste afgang, hvilket vækker bekymring i forhold til fastholdelsen af lærere i regionen. På landsplan havde 23,7 procent af de nyuddannede lærere forladt folkeskolen igen efter fem år, mens Østsjælland med 15,6 procent har den laveste afgang blandt de 11 landsdele, der indgår i analysen.
“For mange nyuddannede lærere forlader folkeskolen efter bare få år. Det er et problem for vores skolebørn. Men tallene viser også, at der er store geografiske forskelle,” siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Hun fremhæver, at der allerede er fokus på problemet fra kommunernes side, og at Danmarks Lærerforening har foreslået mentor- og støtteordninger for at give nyuddannede lærere en bedre start på arbejdslivet. “Det er utrolig fornuftigt at lave nogle indsatser for at give flere unge lærere en bedre start på arbejdslivet,” tilføjer Klarskov.
Analysen tager udgangspunkt i de nyuddannede læreres første ansættelsessted, og konklusionerne peger på et behov for øget støtte og bedre arbejdsvilkår for nye lærere, især i de områder hvor frafaldet er størst. I Nordjylland er det tydeligt, at der skal gøres en ekstra indsats for at fastholde de nye lærere og sikre stabile lærerstabe i folkeskolerne