Fords dronebil skal hjælpe fremtidens katastrofeofre

6. januar 2016
Fords dronebil skal hjælpe fremtidens katastrofeofre

.
Fords dronebil skal hjælpe fremtidens katastrofeofre

Ford og droneproducenten DJI lancerer sammen et helt nyt koncept for hurtig og effektiv indsats i katastrofeområder
Når katastrofen rammer, er tiden kritisk. Det er vigtigt, så hurtigt som muligt, at danne sig et præcist overblik over katastrofeområdet for at kunne sætte ind med den rette hjælp. Men ødelagte veje og broer kan gøre det svært at komme helt frem til områder, der er ramt af et jordskælv eller en tsunami. Det er baggrunden for, at Ford og droneproducenten DJI nu lancerer et helt nyt koncept for hurtig indsats i katastrofeområder: En terrængående dronebil, hvor bilen fungerer som mobil docking-station for dronen.
Konceptet er netop blevet lanceret på Consumer Electronics Show i Las Vegas (CES). Her har Ford og DJI samtidig udskrevet en konkurrence om at udvikle den software, der skal til for at opnå fuld integration mellem dronen og den Ford Ranger, der dels skal bringe dronen så tæt på katastrofeområdet som overhovedet muligt og dels skal fungere som dronens docking-station. Det er tanken, at teknologien skal sætte FNs nødhjælps-organisation i stand til hurtigt at indsætte droner i katastrofeområder samt skabe overblik over de hårdest ramte områder i realtid via en mobilforbindelse i Rangerens førerkabine. Ved at udveksle realtids-data mellem dronen, bilen og skyen, vil føreren af Rangeren samtidig være i stand til at bevæge sig uafhængigt af den flyvende drone – at flytte sig til en ny position, hvor dronen så vil docke med bilen, når det er nødvendigt.
Teknologien vil ikke blot kunne bruges i forbindelse med katastrofer, men også i forbindelse med land- og skovbrug, større konstruktionsarbejder og eftersøgninger, hvor biler er begrænset af plads eller ufremkommeligt terræn.
Ford sætter fart på udviklingen af selvkørende biler
Ford har på CES 2016 ligeledes annonceret, at virksomheden nu sætter fuld fart på udviklingen af selvkørende biler. Ford vil tredoble antallet af selvkørende Fusion Hybrid testbiler og samtidig accelerere udviklingen af den software, der gør det muligt for bilerne at færdes sikkert i alle typer trafikmiljøer. Med i alt 30 testbiler på vejene i 2016, vil Fords ingeniører få helt nye muligheder for at udvikle de algoritmer, der er forudsætningen for at skabe en smart, sikker og pålidelig førerløs bil.

Toyota baner vejen for Ford-software
Elektronikmessen i Las Vegas byder ligeledes på en anden gedigen nyhed, da verdens største bilproducent, Toyota, bekendtgjorde, at virksomheden vil adoptere Fords SmartDeviceLink-software til stemmestyring af smartphone applikationer under kørsel. PSA Peugeot Citroën, Honda, Mazda og Subaru har ligeledes vist interesse for den Ford-udviklede open source-software. Dermed har Ford taget et stort skridt i retning af at gøre teknologien til en industri-standard.
SmartDeviceLink gør det muligt for føreren af en bil at styre smartphone apps via display, knapper eller stemmegenkendelse.
Palle Sund, sund2802@gmail.com, kilde: ford.com