.
Radioen var det første af de moderne traditionelle medier, som gjorde sit indtog i de danske hjem. Radiobølger blev første gang opdaget tilbage i 1886 af en tysk fysiker. Den første radio blev opfundet cirka 10 år senere, og radioen fik sit kommercielle gennembrud omkring år 1900.
I begyndelsen var radioen et samlingspunkt for familien, hvor man samledes for at blive underholdt, men da tvet blev introduceret i 1960erne overgik radioen til i stedet at blive et medie, man havde kørende med musik, sport, nyheder, underholdning og indslag i baggrunden.
Men det betød ikke, at radioen blev mindre populær, og faktisk kunne Danmarks Radio målrette hele kanaler i forhold til lyttergrupper. P1 sendte for eksempel udsendelser med nyheder og baggrund, P2 handlede kun om klassisk musik, P3 var en mainstream kanal, som sendte nyheder, musik og sport, mens P4 sendte regionale nyheder. Den næste store udfordring og konkurrent til radioen kom i form af internettet og digitaliseringen.
Nu kunne folk få deres nyheder hurtigere på internettet end den timevise radioavis, klassisk musik kunne streames på musiktjenester og hos bookmakerne kunne man få live-resultater fra sport, tjekke sine og endda vælge at streame præcis de kampe, man gerne ville følge. Betød det et farvel til radioen?
Nye tider, nye (radio)-bølger
Mens mange af de traditionelle tv-kanaler har været hårdt presset af de nye udenlandske streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO, har radioen genopfundet sig selv. En af årsagerne skyldes faktisk, at vi stadig har et behov for radioen, som ligner det, vi hele tiden har haft.
Vi har stadig lyd med os overalt, hvor vi er: I transporttiden til og fra arbejde og skole, når vi gør rent, når vi laver mad, eller når vi bare trænger til, at der skal køre noget i baggrunden. Og hvor man før havde radioen kørende på en bestemt kanal og måske var tvunget til at lytte til et fastlagt program eller skifte kanal, kan man i dag sammensætte sit eget program via podcasts.
Det giver også mulighed for at høre tidligere sendte programmer, flere afsnit fra samme program og gøre det på de tidspunkter, hvor det passer bedst.
Herudover er der den anden kæmpe fordel ved radio, at den er gratis. I modsætning til mange af de nye film- og serie-streamingtjenester kræver det hverken abonnement eller tilmelding at lytte til radio.
En sidste grund til at radioen stadig er populær er, at den kan komme ud i kroge, som de større og etablerede medier med målgrupper og fastlagte visioner ikke kan.
Mange mennesker holder af at høre lokalradio, fordi det giver dem et indblik i de ting, som foregår i nærmiljøet. Og for de fleste mennesker gælder stadig det princip, at enhver er sig selv nærmest også når det handler om radio.