Forbruger
Jobcenter Aalborg får topkarakterer fra virksomhederne i kommunen
Der er rekordhøj tilfredshed med jobcenteret fra virksomhedernes side i Aalborg Kommune. Det er især forståelsen for virksomhedernes behov og den hurtige responstid, der roses.
KL har offentliggjort deres måling af virksomhedernes tilfredshed med landets jobcentre vedr. 2. kvartal 2024.
Mens der generelt er flotte tal på landsplan, hvor omkring 86% af virksomheder svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres jobcenter, er tallet i Aalborg endnu højere.
I Aalborg Kommune svarer 92% af adspurgte virksomheder, at de tilfredse eller meget tilfredse, mens 88% gerne vil anbefale jobcenteret til andre virksomheder – et tal, der også overstiger landsgennemsnittet på 85%.
Det er det flotteste resultat for Jobcenter Aalborg, siden KL startede deres målinger for tre år siden.
Vil hjælpe endnu flere virksomheder
Resultatet glæder Jesper Dahlgaard, job- og uddannelseschef i Aalborg Kommune.
“Det er grundlæggende for hele vores beskæftigelsesindsats, at virksomhederne får hurtig og grundig hjælp til at finde nye ansatte samt at kunne fastholde deres medarbejdere. Derfor er jeg selvfølgelig glad for at høre, at vi i stor grad lykkes med det. Nu skal vi bruge den positive feedback, vi har fået, til at nå ud til endnu flere i erhvervslivet. Vi står i en tid, hvor vi ved, at der kommer til at mangle arbejdskraft i fremtiden, også i Nordjylland. Derfor skal vi i kontakt med endnu flere virksomheder, og se hvad deres behov er ,” slår han fast.
Jobcenteret hjælper virksomheder i kommunen med en bred vifte af opgaver.
Det gælder bl.a. at finde nye ansatte, fastholdelse af medarbejdere under sygdom, opkvalificering af medarbejdere, ansættelse af voksenlærlinge, praktikanter og meget mere.
Hurtig hjælp og forståelse for branchen er vigtigt
Dykker man længere ned i tilfredshedsmålingen, afsløres det, hvorfor virksomhederne er så positive over samarbejdet i Aalborg Kommune.
Det er bl.a. den hurtige respons fra jobcenterets medarbejdere, der er stor tilfredshed med, men også at virksomhederne oplever, at der er forståelse for deres behov.
Faktisk har 59% af de adspurgte virksomheder ansat en medarbejder som følge af samarbejdet med jobcenteret.
“Dette resultat viser med al tydelighed, hvor vigtig en samfundsopgave jobcentrene løser. Det er de lokale jobcentre, der kender virksomhedernes behov.
Derfor glæder det mig også, at regeringens ekspertudvalg i sommer netop foreslog, at denne opgave forbliver i kommunerne i et fremtidigt beskæftigelsessystem”, udtaler rådmand Nuuradiin S. Hussein, Job og Velfærd.
Om KL tilfredshedsmåling
KL har udviklet en tilfredshedsmåling på tværs af jobcentre, der viser virksomhedernes tilfredshed med jobcenterets service. Undersøgelsen bygger på mere end 4.000 besvarelser fra virksomheder, der har været i kontakt med jobcenteret i andet kvartal af 2024.