Forbruger
Krav om forbud mod markedsføring af usunde fødevarer til børn vokser
En bekymrende tendens gør sig gældende blandt danske børn og unge, som dagligt bombarderes med markedsføring af usunde fødevarer. Dette sker især på digitale medier som sociale netværk, hjemmesider og online spil. Ud over online platforme møder børn også reklamer i det offentlige rum og på varer i supermarkeder, hvor farverige influencer-ansigter pryder emballagen for slik og sodavand.
Ifølge Erhvervsminister Morten Bødskov er der behov for regulering. Han har for nyligt mødtes med både influencere og brancheorganisationer samt inviteret de største fødevareproducenter til dialog om, hvordan markedsføring kan kontrolleres mere effektivt.
En undersøgelse udført af Epinion for Kræftens Bekæmpelse viser, at flere end hver anden dansker mener, at der skal indføres strengere lovgivning for at beskytte børn mod markedsføring af usunde madvarer. Hele 54 procent af de adspurgte ønsker et fuldstændigt forbud mod markedsføring af sådanne føde- og drikkevarer på digitale platforme. Yderligere 55 procent ønsker at forbyde brugen af influencere på emballage af usunde produkter.
Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse, glæder sig over den folkelige opbakning og opfordrer politikerne til handling. Han foreslår også udviklingen af en “ernæringsprofil”, der skal sikre, at fødevarer kun må markedsføres, hvis deres indhold af sukker, fedt eller salt ligger under fastlagte grænser.
Udviklingen går den forkerte vej
Mange peger på, at ansvaret for overvægt ikke alene kan lægges på børnene selv. Op til 80 procent af de fødevarer reklametilbud, som møder børnene, er usunde og forvirrer deres evne til at skelne underholdning fra manipulation. Peter Dalum understreger, at det er samfundets ansvar at beskytte børnene gennem strengere love.
Tallene taler deres tydelige sprog: Overvægt og usund livsstil blandt børn og unge er på vej opad. Blandt skolebørn er forekomsten af overvægt markant højere end ønskeligt, og problemet bringer både fysiske og psykososiale konsekvenser med sig.
Kræftens Bekæmpelse har derfor lanceret kampagnen ‘Ser du, hvad dit barn ser?’, hvor forældre opfordres til at støtte indførelsen af en strammere markedsføringslov ved at tilkendegive deres opbakning på www.etletteresamfund.dk. Kampagnen har til formål at beskytte de yngste medlemmer af samfundet mod den konstante påvirkning fra skadelige fødevarer.
For at læse mere om undersøgelsen og Kræftens Bekæmpelses arbejde kan man besøge deres hjemmeside og finde flere informationer i den nye rapport, der offentliggøres i november 2024.