Forbruger
Kvindefodbold får massiv opbakning: TV 2 indgår seksårig aftale
TV 2 har netop sikret sig rettighederne til at sende Kvindeligaen frem til 2031. En seksårig aftale giver danske seere mulighed for at følge landets bedste kvindelige fodboldspillere på TV 2’s sportskanaler og TV 2 Play.
Seksårig aftale om Kvindeligaen
TV 2 har netop offentliggjort, at de har indgået en seksårig aftale med Kvindedivisionsforeningen om rettighederne til at sende Kvindeligaen frem til 2031. Fra og med sæsonen 2025/26 vil minimum én kamp om ugen blive vist på TV 2’s sportskanaler, mens alle de øvrige kampe vil være tilgængelige på TV 2 Play. Aftalen skal være med til at styrke kvindefodboldens vækst og synlighed i Danmark, og både TV 2 og Kvindedivisionsforeningen ser et stort potentiale i partnerskabet.
Kvindefodboldens vækst i Danmark
Kvindefodbold er en af de hurtigst voksende sportsgrene globalt, og den øgede interesse for kvindernes bedste fodboldrække i Danmark er tydelig. Dansk Boldspil-Union (DBU) har allerede mærket den voksende interesse, da flere piger melder sig ind i klubberne. Og nu vil synligheden af Kvindeligaen få et betydeligt boost. Den nye tv-aftale mellem TV 2 og Kvindedivisionsforeningen er et skridt mod at løfte dansk kvindefodbold til nye højder.
Ifølge Frederik Lauesen, sportsdirektør på TV 2, er det vigtigt at sikre en langsigtet aftale, som kan være med til at opbygge interesse og tilhængerskab for Kvindeligaen på sigt. Lauesen understreger, at TV 2 har et stort engagement i at støtte op om udviklingen af kvindefodbold i Danmark, ligesom de gør med håndbold og herrefodbold. “Vi har armene oppe i dag på TV 2 af glæde over et nyt stærkt partnerskab med masser af potentiale,” siger han.
Frederik Lauesen, sportsdirektør TV 2 (foto: Per Arnesen/TV 2)
Kvindeligaens fortsatte udvikling
Den danske Kvindeliga er i rivende udvikling. FC Nordsjælland er forsvarende mester, mens Brøndby IF’s kvinder i november 2024 blev den første danske kvindefodboldklub med fuldtidsprofessionelle spillere. Andre stærke hold som Fortuna Hjørring, HB Køge og AGF er også at finde i ligaen, og flere Superliga-klubber, herunder F.C. København og FC Midtjylland, er begyndt at investere i kvindefodbold.
Med den nye tv-aftale vil dansk kvindefodbold få større eksponering og tilgængelighed. I dag kan Kvindeligaen kun ses på streamingtjenesten Kvindeliga.live, men fremover vil den kunne nå et langt større publikum via TV 2’s kanaler. Det er et skridt mod at give de mange unge piger, som spiller fodbold, bedre muligheder for at følge landets bedste spillere.
Kvindefodboldens fremtid på TV 2
Kvindedivisionsforeningens administrerende direktør, Marie Greve, ser frem til det kommende samarbejde. “Siden vi hjemtog liverettighederne til Kvindeligaen fra sæsonen 24/25, har vi arbejdet på at skabe det rette grundlag og udgangspunkt for at finde en mediepartner, der kunne se sig selv i arbejdet med at løfte dansk kvindefodbold over en længere periode,” siger hun. Hun tilføjer, at kvindefodboldens udvikling vil accelerere, og det er vigtigt, at medieplatforme som TV 2 er med på den rejse.
En ny æra for Kvindeligaen
Med denne seksårige aftale åbner der sig en ny æra for dansk kvindefodbold. Det er et skridt i retning af øget synlighed, større tilgængelighed og en stærkere opbakning til de danske kvindelige fodboldspillere. Aftalen giver Kvindeligaen et solidt fundament at bygge videre på og vil helt sikkert spille en rolle i at tiltrække flere fans og sponsorer til kvindefodbolden i Danmark.