Forbruger

Lærere fravælger svære emner i undervisningen: Frygt og faglig usikkerhed bag beslutningen

En ny undersøgelse afslører, at næsten hver fjerde lærer i Danmark bevidst springer over emner som Muhammedkrisen, kønsidentitet og selvmord i undervisningen. Trivsel, frygt for konflikter – og i nogle tilfælde egen sikkerhed – spiller ind. Men bør skolen undgå de svære samtaler?

Lærere fravælger svære emner i undervisningen: Frygt og faglig usikkerhed bag beslutningen
Foto: Canva
Rikke Lund
Af Rikke Lund 22. juni 2025

Lærere undgår kontroversielle emner i klasselokalet

Kontroversielle emner bliver i stigende grad nedprioriteret i undervisningen. En ny landsdækkende undersøgelse viser, at 23 procent af lærerne i grundskolen og gymnasiet har undladt at undervise i emner, de selv vurderer som kontroversielle.

Det drejer sig blandt andet om Muhammedkrisen, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet samt selvmord og selvmordstanker. Emner, som ellers ofte er aktuelle i medierne, men som mange lærere altså bevidst fravælger i klasselokalet.

Frygt for konflikter og usikkerhed på egen faglighed

Undersøgelsen peger på flere grunde til, at lærere vælger disse emner fra. Den mest udbredte årsag er hensynet til elevernes trivsel, men også ønsket om at undgå konflikter i klassen fylder meget. Desuden føler flere sig fagligt usikre, og blandt dem, der har undladt at tage kontroversielle emner op, svarer 34 procent, at de ikke føler sig godt nok klædt på.

For nogle handler det også om frygt. Hver fjerde af de lærere, der har fravalgt emner, nævner bekymring for egen eller familiens sikkerhed som en del af beslutningen.

Elever engagerer sig – men bliver også påvirkede

Selvom mange lærere vælger de svære emner fra, viser undersøgelsen, at der er stort engagement blandt eleverne, når de rent faktisk bliver undervist i dem. Hele 84 procent af lærerne oplever, at eleverne finder undervisningen i de kontroversielle emner lærerig og spændende.

Men det er ikke uden følelsesmæssige omkostninger. 39 procent af lærerne har oplevet, at eleverne fandt undervisningen grænseoverskridende, og 35 procent har set elever blive kede af det i forbindelse med emnerne.

Minister: Skolen skal tage ansvar for demokratiet

Undervisningsminister Mattias Tesfaye understreger, at det er vigtigt at stå ved undervisningen – også selvom emnerne kan skabe stærke reaktioner:

“Skolen skal være garant for demokrati, videnskab og oplysning. Derfor er forsvaret af ytringsfriheden i skolen helt afgørende.” Han finder det bekymrende, at så mange lærere undgår at undervise i centrale emner som Muhammedkrisen, som han kalder en væsentlig del af Danmarks nyere historie.