Forbruger
Nordjyderne vil have mere variation i kosten
Beboere i Nordjylland ønsker at spise mere varieret, viser en ny YouGov-undersøgelse foretaget på vegne af HelloFresh. Samtidig står sundhed og madglæde højt på listen over grunde til at eksperimentere med nye madvarer.
Fra morgenmaden til aftensmaden ønsker nordjyderne mere variation i det, der havner i køleskabet og senere på tallerknerne i nordjyllands mange hjem. Hele 3 ud af 4 nordjyderne ønsker nemlig at spise mere varieret.
Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse for HelloFresh gennemført af YouGov. Her udtrykker 77 procent af de adspurgte nordjyder, at de gerne ser mere variation i deres kost, end de gør i øjeblikket.
Heraf melder 21 procent af respondenterne i samme ombæring, at de ønsker at spise meget mere varieret, mens resten blot ønsker en lidt større variation.
Velvære og inspiration vægter højest
Sundhedsmæssige fordele (70 procent) og øget madglæde (45 procent) er de mest udbredte årsager til ønsket om forandring i spisevanerne. Inspiration til hjemmelavet mad kommer ind på en tredjeplads (29 procent).
Tallene kommer ikke bag på måltidskasseleverandørens madekspert, Sofia Fattori.
“Danskerne har tydeligvis appetit på større variation i kosten – og ikke kun på grund af de sundhedsmæssige fordele. Svarene viser også, at variation spiller en central rolle i at kunne bevare en tiltrængt gnist i madlavningen, som jo hurtigt kan blive en rutinepræget ting, hvor man holder sig til det, man kender og er tryg ved,” siger Sofia Fattori, Head of Culinary hos HelloFresh i Norden og fortsætter:
“Derfor prøver vi at inspirere til mere bredtfavnende madvaner med opskrifter fra alle verdenshjørner og kategorier som plantebaseret, kalorielet samt ekstra nemt og hurtigt. For høj næring kan sagtens stå side om side med velsmag og kulinarisk eventyrlyst.”
4 ud af 5 unge søger mere variation
Især den yngre generation higer efter mere variation i kosten, viser undersøgelsen. 4 ud af 5 (80 procent) i aldersgruppen mellem 18-29 år søger større afveksling i den mad, de indtager.
Og det lover ifølge madeksperten godt for danske madvaner fremover.
“Det er skønt at se, at de unge faktisk boner allermest ud på spørgsmålet om variation. Det er jo primært dem, der kommer til at tegne danske madvaner i fremtiden, så det kunne være et forsigtigt tegn på, at vi fremover vil se mere diverse måder at spise på,” siger Sofia Fattori.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1002 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25 April – 1 Maj 2024.
Om HelloFresh
HelloFresh SE er en global koncern inden for fødevareløsninger og verdens førende virksomhed inden for måltidskasser. HelloFresh Group består af otte brands, der forsyner kunderne med mad af høj kvalitet og opskrifter til forskellige måltider. Virksomheden blev grundlagt i Berlin i november 2011 og opererer i USA, Storbritannien, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg, Australien, Østrig, Schweiz, Canada, New Zealand, Sverige, Frankrig, Danmark, Norge, Italien, Irland og Spanien. I 3. kvartal af 2023 leverede HelloFresh over 236 millioner måltider og nåede ud til 7,1 millioner aktive kunder. HelloFresh SE blev børsnoteret på Frankfurt Stock Exchange i november 2017 og handles i øjeblikket på MDAX (Mid-Cap German Stock Market Index). HelloFresh-koncernen har kontorer i Berlin, Saarbrücken, New York, Chicago, Boulder, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, København, Milano, Dublin og Barcelona.