Nordjyske Josephine er med til at gøre PreMed endnu bedre

5. maj 2024
Nordjyske Josephine er med til at gøre PreMed endnu bedre

Josephine er KPI-konsulent hos PreMed, hvor hun indsamler og analyserer store mængder data fra vores ambulancedrift i Himmerland og Thy-Mors, så PreMed kan forbedre sin præhospitale indsats endnu mere.

Tidligere har hun været daglig leder af et stort Corona-testcenter og arbejdet med den daglige drift hos AMK-vagtcentralen i Nordjylland. Derfor er hun vant til at håndtere mange data og er fortrolig med den praktiske hverdag bag tallene.

Jeg drives af at gøre en forskel, og mit hjerte banker i den grad for det præhospitale område, siger Josephine og tilføjer:

Det er derfor en stor glæde for mig at kunne bruge mine analytiske evner og medvirke til, at mine dygtige kolleger i ambulancedriften leverer høj kvalitet og dermed gør patientsikkerheden endnu bedre.

Data, analyse og driftsoptimering
I sit job hos PreMed følger Josephine op på de mål, der er sat for ambulancedriften, ved at indsamle data, udarbejde analyser, initiere og implementere tiltag for at bistå ledelsen i optimering af kvalitet og udvikling.

Jeg har været med til at udvikle og implementere et analysesystem, som udmønter sig i ugentlige rapporter til ledelsen. Det skal ses som et ledelsesværktøj, som gør det muligt at evaluere, hvordan vi efterlever vores mål og samtidigt sørge for, at ledelsen hele tiden orienteret om driften, siger Josephine.

Effektiv drift og høj kvalitet går hånd i hånd
“Mine kolleger i ambulancedriften udfører en fremragende indsats for at sikre hurtig, effektiv og livreddende behandling, hvilket er afgørende i situationer, hvor hvert sekund tæller. Derfor er mobiliseringstiden et af vores primære nøgletal, som vi løbende overvåger. Det glæder mig enormt at se, hvordan vores indsats og procedurer faktisk gør en betydelig forskel i de situationer, hvor tiden er afgørende,” siger Josephine.

Hver gang et beredskab er på opgave, foretages løbende statusmeldinger på bilens vognterminal. Det skal registreres i vognterminalen, hvor medarbejderne bekræfter, at de kører mod og ankommer til et skadested og i det hele taget foretager sig noget nyt. Når ambulancen så kører mod patienten, er teamets fokus selvfølgelig på patienten, og så kan statusmeldingen glippe af og til.

“Når der opstår afvigelser, plejer jeg at tale med mine kolleger for at få en bedre forståelse. Der er typisk en god grund til det, da patienternes behov altid har førsteprioritet. Men nogle gange fører vores samtaler også til forslag til forbedringer,” forklarer Josephine.

Et godt samarbejde med kolleger og ledelse
Josephines job er at monitorere bl.a. driftsdata og finde mulige forbedringer og ændringer i praksis og procedurer. Alligevel oplever hun at blive modtaget med smil og hjælpsomhed af det operative personale.

Der er bare et fælles fokus i PreMed på, at vi vil levere den bedste præhospitale indsats. Det er noget, vi er fælles om. Og selvom vi leverer høj kvalitet, taler vi stadig om, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Det er meget inspirerende, siger Josephine.

Ligesom andre medarbejdere hos PreMed peger hun også på, at en flad organisation med nærværende og lydhør ledelse bidrager til at skabe et inspirerende og motiverende arbejdsliv.

Havde et godt øje til PreMed
Efter endt uddannelse kom Josephine til at arbejde hos SOS International og var med til implementeringen af deres Corona testcenter i Aalborg Lufthavn og senere Gigantium. Her bistod hun i udviklingen og optimeringen af det tværgående styresystem og havde det daglig ansvar for driften, personalet og deres efterlevelse af de skiftende instrukser og retningslinjer.

Efterfølgende arbejdede hun i to år med den daglige drift på AMK-vagtcentralen (akut medicinsk koordinering) i Aalborg, først i regi af Falck og senere i Den Præhospitale Virksomhed. Allerede da Josephine arbejdede på AMK-vagtcentralen, vidste hun, at PreMed var en virksomhed, hun havde lyst til at blive en del af.

Hele omdrejningspunktet for PreMed er kvalitet og høj faglighed. Der er også en meget flad og gennemsigtig struktur. Nu hvor jeg er blevet en del af holdet, kan jeg se, at det er helt, som jeg forventede. Jeg er trådt ind i et fællesskab, hvor vi løfter i flok. Her kan jeg bidrage med en anden indgangsvinkel og ved at have overblik over store datasæt. Med dataanalyse kan jeg bidrage ved at se, hvor vi har mulighed for at forbedre os endnu mere, siger hun.

I fremtiden håber Josephine, at hun får lov til at påtage sig endnu mere ansvar og dykke endnu dybere ned i den præhospitale kvalitet og strategi.

Ud over ledelsessupport til analyse af driftstal er Josephine som KPI-konsulent også involveret i KUs administrative opgaver samt opretholdelse af PreMeds tre ISO-certificeringer inden for kvalitet, miljø og arbejdsmiljø. Her bistår hun med analyse og monitorering af afvigelser samt rapportering.

Josephine bor i Støvring og elsker kreative gør-det-selv projekter. Sammen med yoga er haven Josephines fristed, hvor hun lader op til alt det, der følger med livet med to børn.