Biler og motor

Ny elbil til undere 50.000: Kompakt, elektrisk og ekstremt billig

En ny elbil er netop blevet præsenteret, og den bryder med normen i en tid, hvor elektriske SUV’er dominerer markedet. Panda Mini EV, en kompakt elbil fra Geely-koncernen, er udviklet til bykørsel og har en pris, der skiller sig ud: under 46.000 danske kroner fra ny.

Geely, der også ejer bilmærker som Volvo, lancerer nu en opdateret version af Panda Mini, som er målrettet byboere med behov for enkel, billig og miljøvenlig transport.

Ny elbil til undere 50.000: Kompakt, elektrisk og ekstremt billig
Foto: Geely
Af Dinny Eriksen 20. april 2025

Minimalistisk ydelse – tilstrækkelig til byen

Panda Mini EV er udstyret med en elmotor på 41 hestekræfter og et batteri med en kapacitet på 17 kWh. Rækkevidden er opgivet til 210 kilometer ifølge kinesiske teststandarder, hvilket gør bilen velegnet til daglig pendling i byområder.

Med en længde på lidt over tre meter og en beskeden vægt adskiller Panda Mini sig markant fra tidens tunge og kraftfulde elbiler. Acceleration og tophastighed er moderate – helt i tråd med bilens byfokuserede formål.

Klip i kørekortet: Tre forseelser dominerer danskernes trafiksynder

Læs også: Klip i kørekortet: Tre forseelser dominerer danskernes trafiksynder

Billig, men ikke skrabet

På trods af den lave pris leveres Panda Mini EV med udstyr, der normalt er forbeholdt dyrere biler. En 8 tommer stor touchskærm i midterkonsollen giver adgang til bilens vigtigste funktioner og sikrer et ryddeligt interiør.

Modellen tilbydes i flere farver med navne som Puff Pink, Rolling White, Bamboo Green og Warm Rice, hvilket tydeligt signalerer en appel til et yngre og designbevidst publikum.

Kinesisk salgssucces – europæisk fremtid uklar

Den første udgave af Panda Mini EV har allerede opnået stor popularitet i hjemlandet Kina, hvor over 284.000 enheder blev solgt på blot to år. Den nye version blev fremvist i flere europæiske storbyer for at skabe opmærksomhed, men Geely har endnu ikke offentliggjort planer for den europæisk lancering.

En modpol til de tunge elbiler

Panda Mini EV står i skarp kontrast til den gængse trend med store, tunge elektriske SUV’er, som ofte vejer over 2,5 tons og fylder godt i både gadebilledet og parkeringspladserne. Med sin kompakte størrelse og lave pris kan Panda Mini vise sig at være et godt alternativ for dem, der ønsker enkel transport uden unødige omkostninger eller miljøpåvirkning.

Fokus på det nødvendige

Geelys nyeste elbil tilbyder ikke luksus eller høj ydeevne – og det er heller ikke meningen. Panda Mini EV er udviklet med ét formål for øje: at tilbyde basal, elektrisk mobilitet til byboere, som ønsker en enkel løsning til hverdagens transportbehov.

Om bilen finder vej til de danske veje i nærmeste fretid, vil tiden vise – men én ting er sikkert: den lille kinesiske elbil har potentiale til at udfordre, hvordan vi tænker elbiler i fremtiden, og vi vil helt sikker se flere af den type bil i fremtiden.

Hele 92% af danskerne mener selv, de holder til højre – men tvivler på hinanden

Læs også: Hele 92% af danskerne mener selv, de holder til højre – men tvivler på hinanden

Brugtbiltest for elbiler skal sikre trygge bilkøb

Læs også: Brugtbiltest for elbiler skal sikre trygge bilkøb

Biler og motor

Se flere artikler