Ny global undersøgelse: Mening på arbejdet stiger for andet år i træk – de unge scorer fortsat lavest

24. maj 2024
Ny global undersøgelse: Mening på arbejdet stiger for andet år i træk – de unge scorer fortsat lavest

Det er blevet mere meningsfyldt at gå på arbejde, viser nye tal fra Voluntas. Det er andet år i træk, at scoren for meningsfuldt arbejde stiger, efter flere år med fald. Ifølge den globale undersøgelse ‘Meningsfuldhed på Arbejdet 2024’, foretaget af det danske rådgivningsfirma Voluntās, er følelsen af mening på jobbet steget fra 73 i 2023 til 74 i 2024.

Fra venstre: Kinga Szabo Christensen, rådgivningsdirektør hos Dansk Industri, Morten Albæk, founder & CEO hos Voluntas, Lars Petersen, CEO hos Fujifilm Diosynth Biotechnologies og Nina Mathiesen, Co-CEO hos COBE.

– Vi er nu for alvor kommet ud af pandemien, der udgjorde et historisk lavpunkt, hvad angår den mening, vi mennesker oplevede i vores arbejde. Vi begynder at mærke et stærkere tilhørsforhold og ser et tydeligere formål med det vi laver, idet vi igen kan forholde os fysisk til vores arbejdsplads, vores kollegaer og det produkt, vi i sidste ende hver især bidrager til. Men vi er bestemt ikke i mål og mange organisationer er stadig ved at finde sig til rette i en virkelighed, hvor både arbejdsformer og indstillingen til selve arbejdets plads i livet, har forandret sig fundamentalt, siger Nicolai E. E. Iversen, Chief Philosophy Officer hos det danske rådgivningsfirma Voluntās.

I modsætning til den globale stigning har danskere oplevet et lille fald, da scoren i Danmark er faldet fra 75 i 2023 til 74 i år. Mexico topper listen med en score på 84, hvorimod lande som Australien og UK ligger lavest med en score på blot 69 og 70.

De unge oplever laveste grad af mening
Ligesom de sidste to år er det stadig personer under 25 år, der oplever den laveste grad af mening på arbejdet. Scoren for unge under 25 år er på 71, og det der trækker scoren ned sammenlignet med de andre aldersgrupper er, at de føler sig mindre trygge ved at udtrykke deres mening og har sværere ved at forstå vigtigheden af deres rolle i deres organisation.

– Det er trist og tankevækkende, at den yngre målgruppe scorer så lavt, fordi vi har brug for alle generationer og talenter på arbejdsmarkedet. Det første møde med arbejdsmarkedet kan være skræmmende, men derfor er det også enormt vigtigt, at ledere formår at omfavne de yngre medarbejdere, så de føler sig trygge og tør kaste sig fuldt og helt ind i arbejdet med alle de kompetencer, de har. Unge har først og fremmest brug for menneskelige relationer. Det skal man imødekomme, siger Kinga Szabo Christensen, rådgivningsdirektør i Dansk Industri.

Onsdag morgen afholdte Voluntas og Dansk Industri et event for 300 ledere i Industriens Hus, hvor temaet netop var, hvordan virksomheder kan skabe meningsfulde arbejdspladser.

Fakta om undersøgelsen og rapporten Meningsfuldhed på Arbejdet

Foretaget for femte år i streg af det danske rådgivningsfirma, Voluntās
5.840 respondenter på tværs af 11 udvalgte lande
Dataindsamlingen gennemført i marts og april 2024
Resultaterne er baseret på en meningsfuldhedskvotient, der udgøres af fire drivere: formål, lederskab, tilhørsforhold og personlig udvikling

Fakta om Voluntas

Grundlagt: august 2015 af Morten Albæk
Kontorer: 8 Beirut, Kyiv, København Mumbai, München, Nairobi, Tunis & Oslo
Medarbejdere: 90 mennesker fra 23 lande
Formål: at realisere menneskeligt potentiale
Forretningsmæssig udbredelse: Projekter i flere end 25 lande på fem kontinenter

array(5) {
  ["post_type"]=>
  string(6) "banner"
  ["posts_per_page"]=>
  int(4)
  ["orderby"]=>
  string(4) "rand"
  ["status"]=>
  string(7) "publish"
  ["meta_query"]=>
  array(2) {
    [0]=>
    array(3) {
      ["key"]=>
      string(28) "banner_profilbanner_big_link"
      ["value"]=>
      string(0) ""
      ["compare"]=>
      string(2) "!="
    }
    [1]=>
    array(3) {
      ["relation"]=>
      string(3) "AND"
      [0]=>
      array(3) {
        ["relation"]=>
        string(2) "OR"
        [0]=>
        array(3) {
          ["key"]=>
          string(22) "banner_plan_start_date"
          ["value"]=>
          string(0) ""
          ["compare"]=>
          string(1) "="
        }
        [1]=>
        array(4) {
          ["key"]=>
          string(22) "banner_plan_start_date"
          ["value"]=>
          string(8) "20240716"
          ["compare"]=>
          string(2) "<="
          ["type"]=>
          string(7) "NUMERIC"
        }
      }
      [1]=>
      array(3) {
        ["relation"]=>
        string(2) "OR"
        [0]=>
        array(3) {
          ["key"]=>
          string(20) "banner_plan_end_date"
          ["value"]=>
          string(0) ""
          ["compare"]=>
          string(1) "="
        }
        [1]=>
        array(4) {
          ["key"]=>
          string(20) "banner_plan_end_date"
          ["value"]=>
          string(8) "20240716"
          ["compare"]=>
          string(2) ">="
          ["type"]=>
          string(7) "NUMERIC"
        }
      }
    }
  }
}