Forbruger
Ny undersøgelse: Alkohol møder os ni gange på vej gennem supermarkedet
Undersøgelsen, som omfattede besøg i 34 dagligvarebutikker, afslørede, at alkohol ofte er strategisk placeret for at fange forbrugernes opmærksomhed. I to ud af tre butikker står der alkohol ved kasselinjen, og i en fjerdedel af butikkerne møder man alkohol allerede ved indgangen. Derudover er alkohol ofte placeret i synlige og farverige opsatser rundt om i butikken.
Kræftens Bekæmpelse finder det bekymrende, at alkohol er så synligt i supermarkeder. Denne synlighed kan friste både voksne og børn til at købe alkohol, selvom det ikke var planen. Den store synlighed fungerer som en indirekte form for markedsføring, som især kan påvirke børn og unge negativt.
Reguleringsbehov og politiske tiltag
Fra politisk side er der allerede fokus på problemet. Politikerne bag forebyggelsesplanen fra 2023 opfordrer til regler om, at alkohol ikke må stå ved siden af varer, der appellerer til børn og unge, eller ved indgangen til supermarkedet. Kræftens Bekæmpelse ønsker en endnu tydeligere begrænsning af alkoholens tilstedeværelse i butikkerne.
Forebyggelseschef Mette Lolk Hanak mener, at alkoholens synlighed kan mindskes betydeligt ved at begrænse antallet af steder, hvor alkohol må placeres i butikken. Dette vil mindske fristelsen for både børn og voksne og kunne være et vigtigt skridt mod at reducere den massive eksponering af alkohol i dagligdagen.
Fokus på sociale medier og markedsføring
Regulering af alkoholens placering i supermarkeder er ifølge Kræftens Bekæmpelse kun én del af løsningen. Der er også behov for at bekæmpe markedsføringen af alkohol på sociale medier, gennem influencers og sponsorater. Hvis Danmark skal mindske sin alkoholkultur og støtte de unge i at drikke mindre, må der sættes ind på flere fronter samtidig.
Den nye undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse løfter sløret for, hvor udbredt alkoholens synlighed er i vores hverdag. Der er behov for en kollektiv indsats både fra politikere, supermarkeder og sociale medier for at mindske denne synlighed og beskytte især børn og unge mod alkoholens fristelser.
Fakta om undersøgelsen: Kræftens Bekæmpelse besøgte i april, maj og juni 2024 34 tilfældigt udvalgte supermarkeder i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Det blev undersøgt, hvor alkohol var placeret og noteret, om det stod ved indgangen, kasselinjen eller i opsatser rundt omkring i butikken. Der blev også noteret, hvilke andre varer alkohol var placeret ved – med særligt fokus på slik, chips, sodavand og juice. Læs hele rapporten her.