Nye regler gør det nemmere at finde de bedste sommerdæk

14. marts 2016
Nye regler gør det nemmere at finde de bedste sommerdæk

.
Skal du ud og købe nye dæk til bilen, gør ny mærkningsordning det en del lettere at finde de dæk, der passer bedst til dit behov.

650.000 bilister skal have sommerdæk på i marts. Ny mærkningsordning, der beskriver bildæks egenskaber, gør det markant lettere for bilisterne at finde de bedste dæk.

Med forårets komme skifter omkring 650.000 danskere bilister til sommerdæk i marts, fremgår det af en tidligere Applus Bilsyn-undersøgelse blandt 3.019 bilister.
For mange har sommerdækkene imidlertid kørt deres sidste kilometer og skal skiftes ud. Men netop den opgave er heldigvis blevet markant lettere takket være EUs nye dækmærkeordning.

Nemmere at sammenligne dæk
Hvor danske forbrugere tidligere har haft svært ved at finde videnskabelig og sammenlignelig information om dækkenes beskaffenhed, så er nye dæk i dag forsynet med en label. Her kan bilister få overblik over tre centrale dækegenskaber.

Skal man ud og købe nye dæk, så giver EU-dækmærkningen køberen information om dækkenes evne til at bremse på våd vej samt deres støjniveau og friktion mod asfalten. Før har det måske været lidt svært for køberne at se forskel på dækkene og sortere i dem. Men nu er det blevet markant lettere for dækkøbere at finde de dæk, der f.eks. bremser bedst og skaber mindst mulig modstand. På den optimerer man bilens sikkerhed ved opbremsning og dens brændstoføkonomi, siger adm. direktør hos Applus Bilsyn, Per. V. Rasmussen.

Fakta: Så stor forskel er der på de bedste og dårligste dæk

1. Spar 7,5 procent på brændstofregningen
Ved at vælge et dæk i den bedste kategori i stedet for et i den dårligste sparer du op til 7,5 procent på brændstofregningen på grund af mindre rullemodstand.

2. Du bremser markant hurtigere
Dæk i den bedste kategori har op til 30 procent kortere bremselængde end dæk i den dårligste kategori. Det betyder, at en bil, der kører med 80 km/t med dæk i kategori A, stopper hele 18 meter før end en bil med dæk fra den ringeste kategori.

3. Halvér dækstøjen
Dæk i den dårligste kategori støjer mere end dobbelt så meget som dæk i den bedste kategori.

Palle Sund, sund2802@gmail.com, kilde: Per V. Rasmussen, applus.com, Trafik og Byggestyrelsen