Politik
Nyt projekt skal hjælpe ordblinde unge i Aalborg gennem den svære overgang til ungdomsuddannelse
En betragtelig andel af elever i folkeskolens 9. klasse er ordblinde. Ifølge Undervisningsministeriet er det cirka en ud af otte elever. Overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse er en udfordring for mange af disse elever, og desværre opleves et stort frafald blandt ordblinde, når de fortsætter deres uddannelsesrejse.
For at imødegå disse udfordringer har Københavns Professionshøjskole lanceret et nyt projekt, der skal støtte ordblinde elever i overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse. Dette projekt strækker sig fra august 2024 til december 2027 og er støttet af Egmont Fonden med 5,3 millioner kroner.
I projektet deltager Frederiksberg Kommune, Aalborg Kommune og Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL). Formålet er at udvikle vejledningsmateriale specifikt til ordblinde elevers overgang mellem uddannelsesniveauer – noget, der hidtil har manglet.
Lokal betydning for Aalborg
Ordblindhed er en udbredt indlæringsvanskelighed, og der er flere ordblinde drenge end piger. Når ordblinde elever starter på en ungdomsuddannelse, følger nødvendige hjælpemidler ikke altid med automatisk fra grundskolen. Dette kan medføre, at disse elever kommer bagud fra start, hvilket kan være afgørende for deres videre uddannelsesforløb.
Med Aalborg Kommunes deltagelse i projektet vil lokale initiativer blive styrket for at forbedre ordblinde elevers muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse succesfuldt. Initiativerne vil omfatte udvikling og afprøvning af specifikke vejledningsmaterialer, som kan hjælpe ordblinde elever med at navigere gennem uddannelsessystemet og sikre, at de nødvendige hjælpemidler er tilgængelige.
Projektets succes kan potentielt have en stor indvirkning på de unge ordblinde i Aalborg, der derved får bedre chancer for at lykkes i deres ungdomsuddannelser og fremtidige karrierer.