Forbruger

Svindlere i sommertrafikken: Brobizz advarer mod falske mails og digitale feriefælder

Sommeren er højsæson for rejseaktivitet – og desværre også for it-kriminalitet. Brobizz oplever i disse uger en markant stigning i forsøg på svindel via falske mails og sms’er, hvor kriminelle forsøger at franarre kunderne deres betalingsoplysninger. Det skriver Mit digitale selvforsvar.

Svindlere i sommertrafikken: Brobizz advarer mod falske mails og digitale feriefælder
Betalingsanlægget ved Storebæltsbroen - Foto: Sund & Bælt
Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 5. juli 2025

Kriminelle udnytter rejselysten

Mange tusinde danskere skal i den kommende tid krydse Storebæltsbroen eller Øresundsbron på vej mod deres feriedestination. Med over én million aktive privatkunder er Brobizz et oplagt mål for svindlere, der forsøger at ramme brugerne med veludførte phishingmails.

Ifølge Brobizz intensiveres forsøgene netop i ferieperioderne, hvor mange kunder måske ikke har tjek på, om deres betalingsoplysninger er opdateret.

“Vi har mange kunder, som kun bruger nummerpladebetaling eller bizz et par gange om året. Og så kan det være svært at huske, om man har fået opdateret sine betalingsoplysninger. Derfor er det vigtigt for os at gøre vores kunder opmærksomme på, at har de et Visa- eller Mastercard, får man ikke længere en e-mail om at opdatere sit betalingskort,” siger Helene Holm Heitmann, chef for Brobizz Privat.

Automatiske opdateringer og MitID

For at mindske risikoen for svindel har Brobizz indført flere tiltag. Blandt andet bliver betalingskort nu automatisk opdateret, hvis kunden benytter Visa eller Mastercard. Dermed slipper man for usikkerheden ved selv at skulle opdatere kortoplysninger.

Samtidig er det nu muligt at logge ind på Brobizz via MitID – en ekstra sikkerhedsforanstaltning, der skal mindske risikoen for misbrug. På Brobizz’ hjemmeside findes desuden detaljerede hjælpeartikler, som gør det lettere for kunderne at spotte falske mails og hjemmesider.

Gode råd til kunderne

Svindlerne bliver stadig mere kreative i deres forsøg på at ligne officielle afsendere. Derfor opfordrer Brobizz kunderne til at være ekstra opmærksomme.

“Har man modtaget en mail, hvor man er bare det mindste i tvivl om, hvorvidt der er tale om svindel, skal man ikke trykke på linket i mailen. Vi opfordrer i stedet til, at man selv åbner sin internetbrowser og logger ind på sin profil via Brobizz.com,” siger Helene Holm Heitmann.

Overvågning og hurtig nedlukning

For yderligere at beskytte kunderne har Brobizz taget et nyt værktøj i brug: En brand protection service fra e-mærket, der overvåger alle domæner, der indeholder Brobizz-navnet. Hvis en mistænkelig hjemmeside opdages, bliver den hurtigt lukket ned.

Er man i tvivl, er det bedste råd stadig at tage kontakt til Brobizz’ kundeservice.

Hvis man fortsat er i tvivl, om der er tale om svindel, kan man også kontakte Brobizz’ kundeservice og få afklaret, om ens Brobizz-aftale er aktiv, og fungerer som den skal.

Har du modtaget en mistænkelig mail eller sms, så undlad at trykke på links. Gå i stedet direkte ind på www.brobizz.com og log ind via MitID. Kontakt kundeservice ved tvivl.