Nyheder

Vis omtanke i trafikken

.Med sloganet Vis omtanke i trafikken alt andet er til grin udsætter ny trafikkampagne intetanende trafikanter for klovnekostumer og Elvis-parykker for med glimt i øjet at minde dem om, at selv små lovovertrædelser og øjeblikke af uopmærksomhed kan føre til alvorlige ulykker. Kampagnen er skudt i gang med en film, hvor nordjyske politibetjente stopper trafiksyndere […]

Vis omtanke i trafikken
14. maj 2013
Af Redaktion

.
Med sloganet Vis omtanke i trafikken alt andet er til grin udsætter ny trafikkampagne intetanende trafikanter for klovnekostumer og Elvis-parykker for med glimt i øjet at minde dem om, at selv små lovovertrædelser og øjeblikke af uopmærksomhed kan føre til alvorlige ulykker.

Kampagnen er skudt i gang med en film, hvor nordjyske politibetjente stopper trafiksyndere og stiller dem offentligt til skue i alverdens mærkelige kostumer ved Kennedy Arkaden i Aalborg. Målet er at sætte fokus på det uacceptable i en farlig trafikantadfærd.

– Mange cyklister, bilister og fodgængere er ikke bevidste om, at selv små forseelser og øjeblikke af uopmærksomhed kan føre til alvorlige ulykker. I stedet for at løfte pegefingeren i en skræmmekampagne, vil vi hellere bruge positiv kommunikation til at få folk til at reflektere over, at selv små lovovertrædelser i trafikken kan være farlige, forklarer Anne Mette P. Andersen, Kampagneansvarlig fra Aalborg Kommune.

Blind overfor risiko
Der er et væld af faktorer, der skaber situationer, hvor mentalitet, overblik og opmærksomhed svækkes og skaber farlig trafikantadfærd.

– Mange trafikanter tillader sig dagligt at begå små lovovertrædelser og blive distraheret, f.eks. ved at snakke i mobiltelefon, spise frokost eller lægge makeup i bilen, og fodgængere og cyklister kan finde på at skynde sig over for rødt. De gør det, fordi de har en oplevelse af, at det plejer at gå uden problemer, ligesom politiets sanktioner for overtrædelserne har været små. Det har overskygget forståelsen for risikoen i forseelserne. Vanen gør dem blinde overfor den risiko, der er forbundet med de uovervejede handlinger, og det giver grobund for ofte ubeviste, farlige valg i trafikken, siger Carl Aage Christensen, Politiassistent i Nordjyllands Politi.

Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at distraktion er en afgørende faktor i omkring 30 % af trafikulykker, og 46 % af danskerne siger, at de har været tæt på at ende i en ulykke inden for det sidste år, fordi de var uopmærksomme i trafikken. Et andet problem er såkaldt road rage, for vejvrede bilister som det hedder på dansk, er farlige bilister. Flere internationale undersøgelser peger på, at bilister, der har en konfronterende adfærd i trafikken, har større risiko for at blive involveret i uheld.

Ændring af grundlæggende trafikkultur

Aalborg Kommune og Nordjyllands Politi mener, vejen frem i høj grad handler om at skubbe til vores alles grundlæggende trafikkultur og sætte fokus på relationerne indbyrdes mellem trafikanter. Kampagnen er første spadestik til på lang sigt at få skabt enighed om, at omtanke og hensyn i trafikken er det eneste rigtige i modsætning til trafikanter med hver deres selvjustits.

– Tidligere har cyklisterne været anset som ofre for den farlige trafikantadfærd, hvormed de ofte har været lidt fredede. Men realiteten er den, at vi alle har et fælles ansvar for sikker trafik, og cyklisterne er ingen undtagelse. Der er stort politisk fokus på adfærden i trafikken. Her vejer de bløde trafikanter tungt på vægtskålen primært cyklister og knallerter, hvorfor politiet nu også sætter fokus på disse forseelser. Blandt andet er bødetaksterne for færdselslovsovertrædelser generelt blevet skærpet kraftigt inden for den senere tid med minimumtakst på 1000 kr., forklarer Carl Aage Christensen, Politiassistent i Nordjyllands Politi.

Sidst Aalborg Kommune og Nordjyllands Politi samarbejdede om en trafikkampagne, uddelte politibetjente kram og cykelhjelme til cyklister i en film, der har fået mere end én million visninger på YouTube, over 4.000 kommentarer og massiv presseomtale. Kampagnen var udviklet af reklamebureauet SHRPA i Aalborg, der også står bag dette års kampagne. Kampagnen vil være synlig via online annoncering, reklamer på TV2 Nord og filmen kan ses i biografer i Nordjylland og på YouTube. Et andet led i kampagnen er et online univers på Facebook www.facebook.com/visomtanke hvor der vil være debat og quizzer om god og dårlig trafikantadfærd.

Ny metode kan revolutionere behandling af mave- og tarmlidelser

Læs også: Ny metode kan revolutionere behandling af mave- og tarmlidelser