Del på Facebook   Print siden  
Aalborg

Antidoping-kampagne uden løftede pegefingre

Aalborg
Tirsdag 25. april 2017 kl. 06:45

Antidoping-kampagne uden løftede pegefingre

.
Skræmme-effekten er droppet til fordel for oplysning i Aalborgs nye antidopingkampagne med navnet #Kuntillåns. Målgruppen er de unge i træningsmiljøet og de sociale medier er den primære platform.

De løftede pegefingre og skræmmebillederne er valgt fra i Aalborg Kommunes nye antidoping-kampagne #Kuntillåns. Kampagnen forsøger at henvende sig til en mere specifik målgruppe end hvad man typisk ser med kampagner imod eksempelvis alkohol og rygning, nemlig unge mellem 15 og 25 år med interesse for fitness og styrketræning:

- Det er vigtigt at være opmærksom på, i hvilke miljøer doping foregår. I modsætning til eksempelvis unge der bruger rusmidler, er unge, der bruger præstationsfremmende stoffer i forvejen, meget sundhedsbevidste og går derfor rigtig meget op i deres træning, kost og udseende. Derfor forsøger vi primært at ramme de unge, som har tilknytning til den organiserede idræt samt unge i fitness og træningsmiljøet, siger Anders Schmidt Vinther, der er projektleder for Aalborg Antidoping, og fortsætter:

- Vi ved at der bivirkninger forbundet med at bruge doping, men det ved de fleste unge også. Det nogle unge bliver overraskede over, det er at resultaterne man opnår ved at bruge doping er midlertidige – altså kun til låns. De svulmende muskler forsvinder igen når man stopper.

Sociale Medier er vigtigste platform
Tidligere har fokus været på de mange bivirkninger der eksempelvis kan være ved at bruge steroider eller ekstreme slankepræparater. Men i en ny kampagnevideo, der primært lanceres på Facebook og Instagram forsøger man i høj grad at identificere sig med de potentielle brugere, men hvor advarslen går på det afhængighedsforhold brugerne ofte får og det faktum at resultaterne kun er til låns.

- Det er helt bevidst, at kampagnen primært foregår på de sociale medier. Vi ved at unge i dag er meget aktive på eksempelvis Facebook og Instagram, hvor de deler billeder og videoer af deres træningsresultater og måltider. Samtidig er kroppen for mange unge et succesparameter, og nogle vælger derfor at bruge præstationsfremmende stoffer i bestræbelserne på at opnå den perfekte krop, siger Anders Schmidt Vinther.

Kampagnen er udviklet af partnerskabet bag Aalborg Antidoping, et projekt der skal forebygge brugen af motionsdoping blandt unge i Aalborg Kommune. Partnerskabet består blandt andet af lokale repræsentanter fra kommunens idrætsforeninger og de kommercielle motions- og fitnesscentre.
Se kampagnefilmen og læs mere her




© Copyright 2024 Aalborgidag.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Klik venligst
Klik venligst


Flere i denne sektion:

- Mandagens strømpris - Aalborg

- Motorcyklerne er på gaden igen: sådan kommer 7 ud af 10 til skade - Aalborg

- Koch stopper som Pirat og velkommen til Weichel - Aalborg

- Har du tænkt på, hvad der skal ske med din Facebook efter din død? - Aalborg

- Nye regler fra Skatterådet: Endnu en skat på vej - Aalborg

- Drømmer du om en karriere blandt blå blink? Kom til åbent hus på Politiskolen i Vejle - Aalborg

- Promille på 1,35 bag rattet - Aalborg

- Politiet er klar til at opruste med flere ANPG-kameraer - Aalborg

- NEU vender tilbage i morgen - Aalborg

- Ældre kvinde blev offer for kontaktbedrageri - Aalborg

- Hundetyv omkring Netto i Lindholm - Aalborg

- Kom til aftenkaffe med Pia Olsen Dyhr og Inger Støjberg - Aalborg