Familie

Reklamer for slik og junkfood skal væk fra unges skærme

Regeringen vil forbyde reklamer for usunde fødevarer til børn under 15 år. Men det er ikke nok, mener Diabetesforeningen. De unge påvirkes massivt af farvestrålende snack-reklamer – også efter de er fyldt 15. Nu kræver foreningen, at al beskyttelse udvides til at gælde helt op til 18 år, som det allerede er tilfældet i flere andre lande.

Reklamer for slik og junkfood skal væk fra unges skærme
Slik og chips (Foto: Adobe)
Af Rikke Lund 21. maj 2025

Diabetesforeningen: Unge har brug for mere beskyttelse

Regeringen vil sætte en stopper for reklamer for usunde fødevarer, der målrettes børn op til 15 år – især via mobil og skærme. Men for Diabetesforeningen er det kun et skridt på vejen. De ønsker, at grænsen hæves til 18 år for at beskytte alle unge mod den digitale overeksponering af slikposer, chips og fastfood.

Foreningen har i årevis advaret om den konstante strøm af fristende reklamer på sociale medier, spil og videoer, som får børn og unge til at indtage alt for meget sukker, salt og fedt – en livsstil, der øger risikoen for type 2-diabetes.

DIF: Sådan vil vi gøre livet lettere for frivillige – mindre bøvl, mere fællesskab

Læs også: DIF: Sådan vil vi gøre livet lettere for frivillige – mindre bøvl, mere fællesskab

Andre lande går foran

Danmark er langt fra det første land, der overvejer indgreb. Norge har netop vedtaget et reklameforbud, som gælder for alle under 18 år – uanset platform. Portugal og Storbritannien har også gennemført lignende tiltag.

“I de sene teenager-år er der også brug for at forhindre, at den massive markedsføring fører til et øget forbrug af usunde fødevarer,” siger Claus Richter, administrerende direktør i Diabetesforeningen.

Foreningen mener, at Danmark bør følge trop og sikre, at unge ikke fortsætter den usunde vane, blot fordi de har passeret 15-årsgrænsen. Ifølge Claus Richter er eksponering lig med øget forbrug – og det er netop her, sundhedsproblemerne starter.

Vil kæmpe videre

Selvom foreningen er positiv over for regeringens udspil, stopper kampen ikke her. De vil derfor kæmpe videre for, at grænsen for beskyttelse rykker helt op til 18 år.

Diabetesforeningen håber, at Danmark vil melde sig ind i den “klub” af lande, der tager børns og unges sundhed alvorligt og sætter ind mod den skadelige reklamepåvirkning.

Soldater som familiefædre: Når jobbet kæmper imod forældrerollen

Læs også: Soldater som familiefædre: Når jobbet kæmper imod forældrerollen

Nyt gennembrud kan redde flere børn med tilbagevendende blodkræft

Læs også: Nyt gennembrud kan redde flere børn med tilbagevendende blodkræft